Direktlänk till inlägg 11 augusti 2008

Möte med en död person

Av Babbelmoster - 11 augusti 2008 17:00


Många skräms ju över att se en död person och visst kan det vara "läskigt - hemskt - obehagligt - äckligt" jag vet inte vad. Det beror ju också på hur denna döda ser ut, varit med om innan, om det är någon närstående, eller någon man ser i en trafikolycka ... Det är olika hur man reagerar.

Men har du sett någon död? Har du varit med när kroppen placerats i kistan och tagit farväl där? Har du sett den döde på lasarettet direkt efter dödsfallet, har du kanske varit med när någon närstående avlidit?

Jag har sett flera anhöriga döda, tagit avsked både på lasarettet och i kistan. Jag har smekt handen eller kinden på denna älskade människa som just avlidit. Jag har sett det fridfulla ansiktet efter en plågsam tid för den sjuke. Jag har gråtit och saknat, jag har känt så stor sorg inför detta möte med döden ... men ändå tagit steget och verkligen gjort det ... mött döden på detta sättet! Inget man vill göra ofta ... det är så tragiskt och slutgiltigt och hemskt och så fruktansvärt, men det hör - tyvärr - livet till.

Jag tror också att man inte bara skall skydda sina barn inför detta möte. Jag vet när min svärmor dött och min son tillfrågades om han ville vara med om avskedet på lasarettet. Han grät - för han älskade sin kära farmor så mycket - och sa: jag vet inte. Jag svarade att han avgör detta själv, jag tänker inte tvinga dig till det ... men det skulle vara fint om vi alla kunde vara samlade ... vi närmaste - men jag skulle aldrig tvinga dig sa jag till sonen. Försökte också förklara att farmor bara kommer att se ut som om hon sover, inget obehagligt på det sättet. Han valde att komma och verkligen se farmor en sista gång, stryka hennes hand och ta sitt avsked till henne. Jag tyckte det var sååå fint gjort av honom och starkt ... sen har han sagt - mamma jag är glad att jag kom!!! Han skulle nog kanske senare i livet ha ångrat sig och då är det för sent!

Men som sagt var: aldrig tvinga någon till att se den döde och framför allt inte ett barn!

Men visst är det en jobbig stund - att ta avsked av någon som man älskar!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Babbelmoster - 24 april 2012 11:00


Jädrans också - nu störtregnar det ser jag! Såååå BRA. Det är ju toppen det här för snön ...       Har lunch som ni nog förstår och vad åt jag då ... jo kycklingsallad - maken säger att jag nog för skörbjugg! hihi Nyss flög en liten pippi i m...

Av Babbelmoster - 24 april 2012 05:31


  Är det någon av er som har några solstrålar över? Skicka dom vänligen till mig här i norr, för nu är det bara trist och grått väder hela tiden och jag som längtar efter solen! idag är det regndroppar som faller lite lätt och graderna är några p...

Av Babbelmoster - 23 april 2012 11:51

Återigen så har jag låtit bloggen ligga i träda! Skäms på mig ... men det blir ju så här när man också är på andra ställen och bloggar ... man glömmer bort någon blogg helt enkelt. Men i alla fall ... här är jag! Våren började så stort att göra s...

Av Babbelmoster - 14 februari 2012 11:06

Det är rent otroligt - det är folk som faktiskt läser min blogg - varje dag - trots att jag inte bloggar daglig dags - ibland har jag haft uppehåll på flera månader och ändå är det besökare här på min blogg.     Men det är väldigt få som orkar...

Av Babbelmoster - 14 februari 2012 11:03


Hej igen alla bloggisar och eventuellt andra "läsers".   Sitter här på jobbet och har lunch just nu och blev supermätt av min matlåda - bestående av ris och currykyckling och lite kålsallad. Och ett glas vatten till det att skölja ned med. Ti...

Presentation

Tiden

Gästernas bok för avtryck

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Mitt väder

klart.se

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Längtar du till våren?
 Ja
 Nej

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Muspekare

Cloudy With A Chance Of Sun

Ovido - Quiz & Flashcards