Direktlänk till inlägg 29 augusti 2007

Dåligt samvete!

Av Babbelmoster - 29 augusti 2007 08:18

Har du nåt samvete? Och vad är egentligen samvete? Man kan ha bra eller dåligt samvete eller inget samvete alls! Vilken samvete har du?

Ibland så har man dåligt samvete för att man varit dum, sagt nåt dumt åt någon, inte hjälpt till som man kanske borde ha gjort, inte hunnit allt det som man föresatt sig att hinna göra, att man inte hunnit besöka nån närstående den här helgen heller! Eller att man inte hann med att tvätta fönstren eller stryka all tvätt man har!!! Eller att man inte hann med att baka bullar och sockerkakor - i helgen heller!!

Ja, som sagt, man kan ha dåligt samvete för många olika saker.

Men ett rent samvete då - vad är det? Finns det någon som har det måntro? Alla gör vi ju fel nån gång och brister i nåt. Säger nåt dumt, gör nåt dumt, hinner inte med .......... och skall man behöva ha dåligt samvete för allt det där? Tycker verkligen inte det - vi är ju ändå bara människor - med fel och brister och inga robotar!

Och det finns nog olika typer av dåligt samvete - beroende på om man är kvinna eller man!

Kvinnor har oftast dåligt samvete för allt det som dom inte hann med att göra och man tänker inte på allt det som man faktiskt har hunnit med att uträtta! Typiskt kvinnligt tror jag! Och är man ledig så MÅSTE man bara uträtta nåt, man kan inte få unna sig att bara vara lat! För då träder den där jädrans irriterande djävulen in i skallen som kallas för DET DÅLIGA SAMVETET!

Männen då: jag tror inte dom får dåligt samvete för "dom små sakerna" som dom inte hunnit med - det är för helt andra orsaker som det dåliga samvetet kommer fram.

Men som sagt - jag kan ju bara referera till mig själv varför jag får dåligt samvete - och det är mycket just för såna där saker som jag inte har hunnit med att göra när jag är ledig - har alltid en lista som finns inskriven i skallen att det där måste jag göra och det där och det där ...... i oändlighet ... och jag blir stressad och får vansinnigt dåligt samvete för att jag inte har hunnit med det när jag är ledig! Inte underligt att mitt blodtryck bara stiger ... och att man är uppstressad och inte kan varva ner ... och inte blir ju min ledvärk bättre heller av att vara stressad och aldrig kunna ta det lugnt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Babbelmoster - 24 april 2012 11:00


Jädrans också - nu störtregnar det ser jag! Såååå BRA. Det är ju toppen det här för snön ...       Har lunch som ni nog förstår och vad åt jag då ... jo kycklingsallad - maken säger att jag nog för skörbjugg! hihi Nyss flög en liten pippi i m...

Av Babbelmoster - 24 april 2012 05:31


  Är det någon av er som har några solstrålar över? Skicka dom vänligen till mig här i norr, för nu är det bara trist och grått väder hela tiden och jag som längtar efter solen! idag är det regndroppar som faller lite lätt och graderna är några p...

Av Babbelmoster - 23 april 2012 11:51

Återigen så har jag låtit bloggen ligga i träda! Skäms på mig ... men det blir ju så här när man också är på andra ställen och bloggar ... man glömmer bort någon blogg helt enkelt. Men i alla fall ... här är jag! Våren började så stort att göra s...

Av Babbelmoster - 14 februari 2012 11:06

Det är rent otroligt - det är folk som faktiskt läser min blogg - varje dag - trots att jag inte bloggar daglig dags - ibland har jag haft uppehåll på flera månader och ändå är det besökare här på min blogg.     Men det är väldigt få som orkar...

Av Babbelmoster - 14 februari 2012 11:03


Hej igen alla bloggisar och eventuellt andra "läsers".   Sitter här på jobbet och har lunch just nu och blev supermätt av min matlåda - bestående av ris och currykyckling och lite kålsallad. Och ett glas vatten till det att skölja ned med. Ti...

Presentation

Tiden

Gästernas bok för avtryck

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<<
Augusti 2007 >>>

Mitt väder

klart.se

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Längtar du till våren?
 Ja
 Nej

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Muspekare

Cloudy With A Chance Of Sun

Ovido - Quiz & Flashcards