Alla inlägg den 21 april 2008

Av Babbelmoster - 21 april 2008 19:19

Sitter och kollar på Nyheterna på fyran. Det är reportage om strejken som bröt ut idag bland vårdpersonalen, sjuksköterskorna. Det pratas om samhällsfarlig strejk ... Av cirkus 3000 varslade var det bara drygt 1000 som blivit uttagna i strejk.

Det är konstigt att det aldrig går att kompensera dessa människor som har dessa yrken, dessa typiska kvinnoyrken. Det är inte bara ett kall, som förr i världen - att bli sjuksköterska! Det är människor som studerat och tagit lån för att uppnå sitt drömyrke! Varför kan det inte värdesättas mera det som dessa människor gör! Dom jobbar med människor, det är liv dom har att göra med. Liv och död ... Men varför får dom inte en rimlig ersättning för sitt jobb då? tänk - det är konstigt att höga chefer inom olika yrken och branscher - aldrig behöver gå ut i strejk för att få högre löner! Nej det behöver dom inte - för bolagsstyrelserna bestämmer att dom skall ha miljonbonus och miljonlöner! Bolagsstyrelserna är dom själva.

Det skulle inte behöva finnas vilda strejker eller överhuvudtaget strejk - människor måste väl kunna få löner som sätts i motvikt till det dom gör! En dräglig lön som folk faktiskt kan leva på! För nog är det skillnad på chefers löner och en sjuksköterskas! Visst - det förstår till och med lilla jag att det måste vara en viss skillnad, men inte SÅN orimligt skillnad som det är inom vissa grupper.

Det är bara så här i samhället - att när "vanliga" arbetstagare och människor skall ha högre lön, - ja då finns det aldrig UTRYMME! Det finns inga pengar, eller kanske någon futtig krona bara! Men när chefer skall ha högre lön - eller politiker - ja då handlar det om tusenlappar eller miljoner! Varför är det så? Är det rättvisa det? Inte ett skvatt ...

Lite rim och reson måste det väl gå att få i lönesättningar!

Och visst är det ju så att det är alltid den tredje parten - dom sjuka i det här fallet - som drabbas av strejken. Men ändå hoppas jag att sjuksköterskorna kommer att få det dom vill ha - men tyvärr så tror jag inte det! Det finns inte utrymme kommer det att sägas!  

Av Babbelmoster - 21 april 2008 17:49

image121

Tittar bara ut genom mitt fönster - tänker:

Vad solen är vacker ändå! Vad den glädjer oss människobarn! Vad man blir pigg av solen! Vad den kan värma gott en frusen själ! Vilken glädje solen medför - speciellt till oss nordbor som har sett mörker och känt kylan i ett halvår!!!


Jag älskar SOLEN! Jag trivs med SOLEN, den gör mig pigg och glad och ger mig välbehövlig energi!

Av Babbelmoster - 21 april 2008 17:37

Jag älskar ju att läsa och att kolla på film. Så nu vill jag att ni ger mig några eller helst massvis med bra tips - både på böcker och filmer!! Jag är allätare - både inom bok- och filmvärlden. Dock inte skräckfilmer ... dom gillar jag absolut inte!

Väntar här med spänning på vad ni kommer med för bra tips!!!

Av Babbelmoster - 21 april 2008 16:17

Då är det eftermiddag och jag har tid med bloggen. Slutar ju varje dag 14.30 - nu när jag har börjat min sommartid - den 1.4 och den sträcker sig ända till 30.9 Skönt alltså ...

På jobbet har det varit fullt upp hela dagen ... men det är väl som det skall vara antar jag.

När jag kom hem - skulle min man iväg till sitt jobb - han jobbar till 1 i natt. Så jag tog min promenad när han åkte iväg. Hade klätt mig alldeles för varmt och mycket ... idag har det varit strålande solsken och kring +8 grader ... men lämpligt till jag skulle sluta för dagen - kom molnen. Så därför blev jag lurad och tog på mig alldeles för mycket kläder ... hade bara hunnit en bit hemifrån - då sken det upp igen och jäklars vad varmt det blev! Men ingen idé att klaga - vill ju ha värme så ... Hem i duschen - sen kokade jag upp en thékopp - citronsmak och tog två riskakor. Min middag det ... är inte ett dugg hungrig ...

Har hållit på att rensa upp bland alla tidningar och reklamen man har i skåpet i köket ... det är inte klokt vad reklam som kommer! Samtidigt vill jag ta del av den - viss del ... inte allt. Man är intresserad av vissa butikers produkter.

Skall sätta mig och läsa ett tag och bara slappa ... känns riktigt skönt att bara få va!

Så vi syns senare ...

Av Babbelmoster - 21 april 2008 05:41

Sitter här igen ... helgen bara rusar iväg ... vart undrar jag??? Igår gjorde jag torskgratängen som jag berättade om ... men däremot inte laxpuddingen. Stekte Stinas örtkyckling och köttbullar. Gjorde några portioner klara för veckan till min man som jobbar nattskift hela veckan.

Sen var jag och hämtade mina vunna vinflaskor hos en kompis - jag vann 10 flaskor i lotteriet ... men då lämnade jag två stycken för två dragningar som kommer. Vi har ju jokernumret som vi kollar sista lördagen varje månad. Det är dom två sista siffrorna som gäller. Vi är 10 stycken i lotteriet och siffrorna är då 0-9. Har tagit kort på flaskorna - skall lägga in det så småningom.

Vi satt ute hos dom i solen, men jäklars vad kallt det blev när något moln drog förbi över solen! Svinkallt ...

Jag hade jävligt dåligt igen i ryggen igår - och fortfarande känns det dåligt ... skall som tur är till sjukgymnasten på morgon klockan 7. Och även på fredagen.

Solen lyser ute och det är -5 grader.

Nu är det kaffe och jobb som gäller ... önskar alla en bra dag.

Presentation

Tiden

Gästernas bok för avtryck

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Mitt väder

klart.se

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Längtar du till våren?
 Ja
 Nej

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Muspekare

Cloudy With A Chance Of Sun

Ovido - Quiz & Flashcards