Alla inlägg den 7 februari 2008

Av Babbelmoster - 7 februari 2008 12:12

Idag börjar Jokkmokks marknad ... en flera hundra år gammal anrik marknad med mycket tradition.


Allt normalt liv avstannar under denna vecka. Under dessa dagar kommer det ca  30 000 - 80 000 besökare till denna by, där det bor endast  3500 invånare. Från ett stilla Lapplandssamhälle förvandlas Jokkmokk till ett inferno av människor, ljud och dofter. Nya vänskapsband knyts och blandas med kära gamla återseenden.

Själv har jag bara varit dit en gång och det räcker alldeles bra för mig ... kul att ändå ha besökt denna anrika gamla marknaden en gång. När jag var dit för ett antal år sedan, var det -25 grader, lätt snöfall och blåsigt. Ni kan tänka er vad jag frös!!!!!!!! Brrrrrr ... även om jag var påpälsad från topp till fotknölarna ... men det hjälper ju inte när det är så där vansinnigt kallt. Brukar ju också alltid vara kallt när det är Jokkmokks marknad, förrutom dom sista åren, när temperaturen legat på bara några minus.

Genom mitt jobb kan vi ansöka om att vinna platser på en eller två bussar som företaget fixat för att köra upp folk till marknaden. Det är ett trevligt arrangemang som är populärt av personalen på mitt företag. Det är en trevlig stämning i bussen på vägen upp och på vägen hem är det tyst i bussen, folk sover och är frusna. Folk somnar för att dom dels har gått ute hela dagen och dels för att dom inmundigat lite procenthaltiga drycker under stor del av dagen *harkel*.

Men Jokkmokks marknad är en väldigt populär vintermarknad - det är då ett som är säkert!! Men i år skall jag inte dit - skönt att få vara hemma och mysa i stugvärmen sin. 

Av Babbelmoster - 7 februari 2008 11:28

... i morgon så kommer dom då - dom riktigt mycket efterlängtade nya köksmöblerna!! Dom skulle bara ha varit färdigt monterade och på plats också … Det medför ju mycket plock och stök och omändring med möbler i flera rum detta!! Det värsta är ju vart i friden dom “gamla” möblerna skall ställas!!!!!

Ett angenämt besvär ändå är det ju detta - kan inte säga nåt annat heller!

Får väl fota och lägga in när allt är på plats!

Presentation

Tiden

Gästernas bok för avtryck

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
<<< Februari 2008 >>>

Mitt väder

klart.se

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Längtar du till våren?
 Ja
 Nej

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Muspekare

Cloudy With A Chance Of Sun

Ovido - Quiz & Flashcards