Alla inlägg den 22 oktober 2007

Av Babbelmoster - 22 oktober 2007 17:19

Nu blir det ett till inlägg om Halloween ... För vad många inte tänkt på förr ... det var ju att Alla Helgons och Halloween är två olika ting och skall firas på helt olika sätt!!! Viktigt att komma ihåg detta tycker jag - för dessa båda helger passar absolut inte ihop alls.

Alla Helgons-helgen är ju den helgen när vi alla tänder ljus på våra avlidna käras gravar och då vi tänker extra mycket på dom som inte finns kvar ibland oss. Medans Halloween är något typiskt amerikanskt lattjolajbans och bara handlarnas helg!!! Det kommer varje år något nytt som folk går på att köpa ... för två dagar och knappt det!!

Dom här helgerna blev ju separerade gud ske lov ... för som det var när den här Halloween-helgen introducerades i Sverige, då sammanföll den ju med just Alla Helgons-helgen. Vilket jag inte alls gillar!!

Som det var i fjol på mitt område ... verkade det firas båda dom här helgerna och då alltså Halloween-buset ... Tydligen så begrep inte alla föräldrar och barn att det är endast en helg dom skall klä ut sig!!

Nu har jag svurit och ojat mig gul och blå om Halloween - nu blir det inget mera - inte för den här gången alltså!!!!

Även om jag nu inte själv är så mycket för firandet ... så visst kan jag ändå tycka att bilderna som finns är läckra och även roliga ... som man hittar när man söker på Halloween. Jag lär säkert lägga in en bild själv här i bloggen, men det får ni ta - jag kommer ju inte och busar för er och kräver godis av er!!!

Halloweenhäxan har sagt sitt! 

Av Babbelmoster - 22 oktober 2007 16:52

Firar du Halloween, eller känner du någon som gör det? Och förresten - varför skall denna helgen firas! Vi i Sverige har väl liksom ingen tradition av detta firande ... det här är ju typiskt amerikaniserat firande!

Jag kan förstå att barn tycker det är spännande och roligt att klä ut sig och gå runt i bostadsområdena och skrämmas ... men jag tycker faktiskt inte att det är lämpligt alla gånger! Barn kan gå runt till släkten och dom som familjen känner, men inte till okända människor! Vad vet man när man kommer och skräms och busar ... människorna i detta huset eller lägenheten - kanske har sorg! Och då är det faktiskt inte lämpligt med sånt här svammel! Ursäkta mig ... men detta har jag själv upplevt, då min moster hade fått veta att hon hade en tumör som inte gick att göra nåt åt ... och det var precis under denna helgen ... vi alla i hennes närhet hade faktiskt sorg och var fruktansvärt bedrövade och framförallt hon själv förstås ... man orkar bara inte med sånt här bus då!! Jag tycker det är ett stort föräldraansvar att faktiskt lära sina barn att man inte kan gå till alla människor. Det är inte alla som orkar skratta och ha kul alla gånger!!! Man måste tänka lite innan barnen bara skickas iväg med sitt bus och godisspex!

Av Babbelmoster - 22 oktober 2007 16:47

Inte klokt alltså vad det börjas tidigt

med julpyntsförsäljningen på affärer.

Var efter jobbet på Dollarstore,

och där höll dom på som bäst att plocka

fram julsaker, dom hade redan fyllt flera hyllplan

med adventsstakar, slingor, tomtar, lyktor och annat.

Och massor med vita- silver- och svartfärgade girlanger

hängdes också upp! Det verkar även i år vara poppis

med svart och silver till julen!

Konstigt egentligen ... men jag gillar det.

Jag är ju en sån där svarting jag ... älskar svart i allt.

Köpte förra året massor med silverkulor och svarta kulor.

Nu köpte jag en ängel i svart och silver -

jag vet - jag är lite udda - men det gillar jag.

Dom hade oplockat upp massor med stora kartonger,

så jag undrar vad som gömdes i dom ...

måste nog dit i morgon också - så jag inte missar något!

:::

Det blev allt möjligt annat också på Dollar ...

och förstås ljuslyktor ... en stor i silver som jag skall

ha ute på bron och så några små i lila färg.

:::

Sen var jag även på Jysk och köpte nya kuddar till

våra säng. Jag byter ofta kuddar - har väldiga

problem med att få tag på sköna kuddar -

min nacke är inte av denna världen och jag

har alltid väldigt omständigt innan jag ligger

skönt med nacken min och kan somna!

:::

Dessutom köpte jag två stora glasskålar

med tillhörande kottar och annat "naturligt" innehåll.

Frökapslar och sånt.

Snygga och om man köpte en så kostade den 39 kr -

köpte man två fick man dom för 59 kr ...

och det var klart att jag tog två stycken -

dum hade jag ju varit annars!

Dessutom sa tjejen i kassan - detta är dom två sista

... visst är dom snygga - jag gillar dom här massor sa hon!!

Och det gör jag också - en är redan på köksbordet.

Jag tänker ha ett stort ljus i den sen.

:::

:



Av Babbelmoster - 22 oktober 2007 16:17

Här har det strulat i flera dagar, man kommer inte in på bloggen alls, det går trögt och sakta, det händer ingenting ... och så är statistiken puts väck!!!

Visserligen har dom ju satt in ett meddelande om "strulet" när man loggar in ... men ändå ... det stod ingenting om statistiken ...

Av Babbelmoster - 22 oktober 2007 16:09

Att finna den mannen man vill leva med och bli gammal tillsammans med är en ynnest. Min man är allt det. Det är han jag vill sitta på en parksoffa med och titta på alla som strosar förbi. Hålla varandra i handen och dela dom sista åren med. Vi har förhoppningsvis många underbara år framför oss, vi har varit tillsammans i många år redan nu ... men jag hoppas det är många många många år kvar för oss!!!

Vi tycker inte alltid samma sak, vi har olika åsikter om mycket, men vi delar kärleken tillsammans. Jag tror det är nyttigt att ibland få tjafsa lite med varandra, annars skulle man bara gå omkring som marionettdockor i förhållandet. Vi måste få ha olika åsikter och tankar ... vi är ju olika individer eller hur! Men ändå är det ju den här kärleken till varandra - som förenar oss till slut, trots en del olikheter mellan oss.

Det är otroligt hur lika man börjar att tänka efter ett liv tillsammans, många gånger händer detta: jag sitter och tänker på en sak och är just på vippen att säga det till min man och så säger han exakt samma sak som jag tänker!! Detta är otroligt ... man är som en individ - trots att man är två personer! Så lika man blir och så lika man tänker ibland. Man är som en och samma person ibland, nästan skrämmande blir det.

Men det känns ju så här - min man är en del av mig och jag en del av honom!

Jag älskar dig min gubbe!


Av Babbelmoster - 22 oktober 2007 16:06

Vad vore vi utan :


Synen....att inte kunna se den vi älskar, se naturen skiftar i årstider, se det nyfödda barnet, se våra barn växa upp.

Lukt.......att inte få känna doften av sin nyduschade älskling, doften från nybakad äppelkaka, känna doften av snö i luften, av det nyfödda barnet.

Smak.....inte kunna känna smaken av sin älskling i en kyss, inte få smaka på en utsökt chokladpralin, smaken av ett utsökt vin.

Känsel....inte känna när den man älskar tar på en, känna den mjuka och lena huden på en bebis, sammet mot handen när man smeker sin katt.

Hörsel....inte höra när älsklingen ropar ens namn, höra sina barn utveckla sitt språk, inte få höra ljuvlig musik eller regnet smattra mot rutan.



Vad vi skulle kunna vara utan:


Syn......slippa se all förstörelse i vår värld, se alla orättvisor som förekommer.

Lukt.....inte behöva kännar stanken av orättvisor och våld som förekommer.

Smak...inte behöva ha bitterhets smaken i munnen av allt hemskt som händer.

Känsel..slippa känna avsky och illamående när man läser om våld mot människor, djur och natur.

Hörsel...slippa höra skvaller, nyheter om krig och förstörelse, våld.


Vad vi däremot alla behöver och är värda att ha, är vänner ! Kärlek ! Vara älskade ! Att få älska !

Presentation

Tiden

Gästernas bok för avtryck

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Mitt väder

klart.se

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Längtar du till våren?
 Ja
 Nej

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Muspekare

Cloudy With A Chance Of Sun

Ovido - Quiz & Flashcards