Direktlänk till inlägg 26 januari 2008

Att välja yrke

Av Babbelmoster - 26 januari 2008 16:17

Det här med att välja yrke är inte lätt eller hur? För hur skall man veta i årskurs 9 vad man vill bli när man blir "stor"! Inte många som vet det eller ens skänker en tanke på det - det är såååå lååååångt borta!! Men det går fort - var så säker på det - säger en som vet och har varit med om det själv! Nåja - yrke var det vi skulle prata om här ... många gånger tror jag det är en slump vad man halkar in på! En ren tillfällighet många gånger. Själv drömde jag ju en gång att bli språklärarinna, har alltid varit galen i språk. Jag drömde en gång i tiden att bli arkeolog - älskar ju historia och gamla kulturer!! Men det blev inget av dom här två yrkena. Tänkte även på sjukvården ... vill ju hjälpa människor! Men inte det heller blev det ... utan kontorskladd! Säger jag skämtsamt - men älskar mitt yrke. Sekreterare eller vad man nu för tiden kallar detta ... Efter många år i yrket, så kan jag väl något förmodar jag ... trivs ju väldigt bra också. Men visst får man väl dalar ibland, jag menar - alla jobb blir man väl less någon gång skulle jag tro! Det blev lite av en tillfällighet att jag hamnade inom detta yrket ... På den tiden jag sökte jobb ... eller sökte och sökte - fick ju genom min morbrors bekant ... jobb på "mitt företag" där jag ännu jobbar ... denna bekanten till min morbror och moster jobbade nämligen där också och hon fixade in mig. Tack för det måste jag säga ... Men vad jag skulle skriva var: på den tiden jag sökte jobb - så inte behövde man så mycket studier då ... alla fick jobb som ville ha jobb - i stort sett alla! Och man fick "fast jobb". Nu för tiden finns det väl knappt ett "fast jobb" - inte ens för dom som är anställda 40 år. Det är aldrig någon säkerhet att få behålla jobbet - oavsett hur länge man jobbat på ett ställe. Nåja - det var lite om mitt yrkesval och mitt jobb. Hur tänkte du när du skulle studera eller söka jobb?

 
 
Zkrivaren

Zkrivaren

26 januari 2008 21:43

Jag satsade redan i grundskolan på journalistbiten, men tröttnade efter mobbing, men kom tillbaka in på yrket via krokiga vägar.

http://zkrivaren.bloggagratis.se

 
Sissi i Norge

Sissi i Norge

26 januari 2008 21:47

Ikke lett å velge yrke, jeg fikk min datter da jeg gikk siste året på gymnaset. Hjemme med henne noen år, før jeg søkte på Postskolen, mest for det var lønn under utdannelsen. Etter 17 år valgte jeg å slutte under den store omleggingen av Posten. Vikar i halvannet år før jeg valgte å søke sykepleieutdannelse på høgskolen. Jeg - som aldri tålte se blod, aldri tålte noen form for lukter, aldri vært på innsiden av et sykehjem...Jobber på sykehjem nå og er VIRKELIG kommet på rett plass, og var 44 da jeg kom dit.
Har en datter som har ett år igjen på gymnas etter dette skoleåret, og hun vet ikke hva hun skal etterpå, bare at hun vil studere i Trondheim.. Ikke lett å bestemme seg.

http://sissi-mor.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Babbelmoster - 24 april 2012 11:00


Jädrans också - nu störtregnar det ser jag! Såååå BRA. Det är ju toppen det här för snön ...       Har lunch som ni nog förstår och vad åt jag då ... jo kycklingsallad - maken säger att jag nog för skörbjugg! hihi Nyss flög en liten pippi i m...

Av Babbelmoster - 24 april 2012 05:31


  Är det någon av er som har några solstrålar över? Skicka dom vänligen till mig här i norr, för nu är det bara trist och grått väder hela tiden och jag som längtar efter solen! idag är det regndroppar som faller lite lätt och graderna är några p...

Av Babbelmoster - 23 april 2012 11:51

Återigen så har jag låtit bloggen ligga i träda! Skäms på mig ... men det blir ju så här när man också är på andra ställen och bloggar ... man glömmer bort någon blogg helt enkelt. Men i alla fall ... här är jag! Våren började så stort att göra s...

Av Babbelmoster - 14 februari 2012 11:06

Det är rent otroligt - det är folk som faktiskt läser min blogg - varje dag - trots att jag inte bloggar daglig dags - ibland har jag haft uppehåll på flera månader och ändå är det besökare här på min blogg.     Men det är väldigt få som orkar...

Av Babbelmoster - 14 februari 2012 11:03


Hej igen alla bloggisar och eventuellt andra "läsers".   Sitter här på jobbet och har lunch just nu och blev supermätt av min matlåda - bestående av ris och currykyckling och lite kålsallad. Och ett glas vatten till det att skölja ned med. Ti...

Presentation

Tiden

Gästernas bok för avtryck

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Mitt väder

klart.se

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Längtar du till våren?
 Ja
 Nej

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Muspekare

Cloudy With A Chance Of Sun

Ovido - Quiz & Flashcards