Alla inlägg den 26 januari 2008

Av Babbelmoster - 26 januari 2008 16:17

Det här med att välja yrke är inte lätt eller hur? För hur skall man veta i årskurs 9 vad man vill bli när man blir "stor"! Inte många som vet det eller ens skänker en tanke på det - det är såååå lååååångt borta!! Men det går fort - var så säker på det - säger en som vet och har varit med om det själv! Nåja - yrke var det vi skulle prata om här ... många gånger tror jag det är en slump vad man halkar in på! En ren tillfällighet många gånger. Själv drömde jag ju en gång att bli språklärarinna, har alltid varit galen i språk. Jag drömde en gång i tiden att bli arkeolog - älskar ju historia och gamla kulturer!! Men det blev inget av dom här två yrkena. Tänkte även på sjukvården ... vill ju hjälpa människor! Men inte det heller blev det ... utan kontorskladd! Säger jag skämtsamt - men älskar mitt yrke. Sekreterare eller vad man nu för tiden kallar detta ... Efter många år i yrket, så kan jag väl något förmodar jag ... trivs ju väldigt bra också. Men visst får man väl dalar ibland, jag menar - alla jobb blir man väl less någon gång skulle jag tro! Det blev lite av en tillfällighet att jag hamnade inom detta yrket ... På den tiden jag sökte jobb ... eller sökte och sökte - fick ju genom min morbrors bekant ... jobb på "mitt företag" där jag ännu jobbar ... denna bekanten till min morbror och moster jobbade nämligen där också och hon fixade in mig. Tack för det måste jag säga ... Men vad jag skulle skriva var: på den tiden jag sökte jobb - så inte behövde man så mycket studier då ... alla fick jobb som ville ha jobb - i stort sett alla! Och man fick "fast jobb". Nu för tiden finns det väl knappt ett "fast jobb" - inte ens för dom som är anställda 40 år. Det är aldrig någon säkerhet att få behålla jobbet - oavsett hur länge man jobbat på ett ställe. Nåja - det var lite om mitt yrkesval och mitt jobb. Hur tänkte du när du skulle studera eller söka jobb?

Av Babbelmoster - 26 januari 2008 15:48

For ju in på stan på förmiddagen, var där kring 10-tiden - ett par timmar. Handlade både mat, öl, cider, mascara, kläder, diverse annat smått och gott!

Kallt var det minsann att ranta omkring mellan butikerna ... På Kapp-Ahl hittade jag reakläder ... fyra jumprar, en svart, röd, blå och lila. Det var halva reapriset också - ännu billigare! På Hennes köpte jag en mascara och ett lila halsband.

Så nog är jag lite nöjd ändå med stadsresan! Men det var skönt att komma hem, fixa kaffe och dricka. Sen blev det ju handboll ... middagen är precis avklarad och mera handboll nu. Sen är det hockey i kväll ... ja ni hör - sportfåne och allt är jag!!

Och vad har ni sysslat med då medans jag har varit borta? Ja att ni har skrivit massor - det kunde jag ju se när jag kom hem - har läst igenom en del av det och kommenterat! Ni är så flitiga så ... men jag tror vi måste få till stånd en uppgörelse här på bloggen, att när inte jag är hemma och kan kolla bloggen och hålla efter inläggen - så måste ni "hålla er på mattan" ... *ler*. Vad tycker ni om det förslaget! Klokt eller hur???

Av Babbelmoster - 26 januari 2008 09:31


Denna navelsträng - när klipper en mamma den egentligen från sitt barn? Är det direkt på födseln eller mycket senare eller kanske aldrig! Navelsträngen klipptes ju bildligt direkt på förlossningen, men den känslosamma navelsträngen mellan "barn-mor" ... ja det är nog väldigt svårt att kunna helt klippa av den! Så känns det för mig gentemot min son. Man vill ju som förälder att ens barn skall lära sig att stå på egna ben och få ett bra liv ... med utbildning och jobb, en tryggad inkomst och framtid, men man slutar ju ändå aldrig som förälder att bry sig om sitt barn, att vilja det allra bästa för sitt barn, att stötta och finnas till, med goda råd, tröst och så vidare.

Min son kan säga till mig ibland, att mamma skärp dig - jag är faktiskt vuxen!! Jaja jag vet ... men för mig är du ju ändå ett barn, mitt barn! Och därför BRYR jag mig - om DIG! ALLTID ...

Det är så svårt att släppa taget helt ... även om man lär sig lite eftersom och med tiden ... men det kändes fruktansvärt hemskt och svårt länge, när han flyttade hemifrån!!! Usch vad jag har gråtit av saknad ... och ändå vill jag ju att han skall ha sitt eget boende och bestämma själv där, inte är det hälsosamt för några av parterna, barn eller föräldrar, om barnet alltid bor hemma - det är helt enkelt inte sunt! Alla har rätt till sitt liv ... och som förälder så finns man ju heller inte alltid ... tyvärr! Men jag skall nog vaka över min son däruppifrån, var så säker ... för där nerifrån blir det inte ... även om min gloria kanske är lite svart i kanterna (har väl svurit nån gång *ler*) och den kanske också sitter lite på sned, men annars är det fläckfritt *ASG*.

Skämt åsido, mitt barn är mitt allt och det är inte helt lätt som mamma eller kanske också pappa, att släppa taget ... man vill bry sig, man vill finnas där ... och det är väl bra förstås!

Navelsträngen mellan en mor och hennes barn, är ett starkt rep ... som töjs ut kanske, men går aldrig sönder!

Min son, min kärlek, mitt liv, mitt allt! Älskar dig för evigt och alltid!!!

Av Babbelmoster - 26 januari 2008 07:55

God morgon mina vänner överallt. Steg upp före 7, ovanligt länge hade både mannen och jag sovmorron! Jag var vaken före 6 men jag somnade om ... vi gick ju och la oss sent ... eller tidigt kanske man skulle säga *ler*.

Var ju på nyårsrevy med ett kompispar. Åt buffé först och sen var det dags att bänka sig och skratta lite åt alla sketcher! Ha ha hi hi ... för nog skrattade jag ... jag var alldeles hes när jag kom hem! Dom är ju suveräna - det är ju ett gäng glada amatörer och vansinnigt bra på att sjunga också. Det häcklas lite med kommunala politiker och händelser i min kommun. Det var fulla aulan med folk ... väldigt populärt är det - dom har hållit på hela januari med revyn och i kväll är sista föreställningen! Efteråt brukar hela gänget åka utomlands och varva ner - innan uppstarten och planeringen sätter igång för nästa års revy.

Men trevligt hade vi verkligen. Efteråt åkte vi hem till oss och drack lite kaffe och surrade ...

Väder är det även idag! Kallt kan jag tala om, jag har -15 grader ... brr även för en inbiten norrlänning som jag! Och jag måste på stan ... på med varma jackan så skall jag väl klara av kylan. Man får gå fort mellan affärerna ...

Nu önskar jag alla en härlig lördag - vi hörs senare.

Presentation

Tiden

Gästernas bok för avtryck

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Mitt väder

klart.se

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Längtar du till våren?
 Ja
 Nej

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Muspekare

Cloudy With A Chance Of Sun

Ovido - Quiz & Flashcards