Direktlänk till inlägg 30 januari 2008

Om bränderna i min stad

Av Babbelmoster - 30 januari 2008 14:37

Ni som följt med i min blogg

har ju kunnat läsa för ett tag sedan

om att det har rasat några anlagda bränder!

I helgen slog polisen till mot tre adresser

och häktade tre stycken ynglingar,

15, 16 och 18 år gamla!

Kompisar med varandra ...

Dom har erkänt att dom varit inblandade

och anlagt bränderna på Storstrand och Strömlidastugan.

Storstrand var en stor gammal byggnad - anrik sådan.

Ett kulturminne, oskattbart minne.

Strömlidastugan var under många år pub, restaurang

med ett vansinnigt bra läge ...

med utsikt över kanalen och hela staden.

Ligger högt uppe på en höjd alltså.

Jag tänker på dessa killar,

vad tänkte dom -

när dom tände på?

Detta kommer dom ju att ha med sig

i sitt livs kappsäck, hela livet har dom detta i bagaget.

Dom kommer alltid att få bli kallade för

"mordbrännare" och pyromaner ...

Jag säger - stackars ynglingar och stackars anhöriga!

Vad vill man bevisa, eller säga ...

med att anlägga bränder?

Hur tänker man, tänker man överhuvudtaget?

Har man ånger, samvetsförebråelse?

Har dom föräldrar som bryr sig?

Eller är dom ensammen -

ingen vuxen i närheten som bryr sig?

Kan man sova gott om nätterna?

Fungerar man ute i samhället efter detta?

Vilsna själar, sökande efter något - men vad ...

trygghet och kärlek.

Dom två grundläggande behoven en människa har!

Är det dessa två behoven som dessa ynglingar saknar i sina liv

och vill fylla med något surrogat -

som bränder -

men det måste vara en dålig ersättning

för trygghet och kärlek.

Jag undrar om dom är känslokalla individer?

Eller har dom något som kan kallas för känslor inombords,

någonstans djupt där inne ...

Vågar dom inte visa känslor?

Vad tänker dom - vad känner dom ...

när dom tittar på sitt verk,

branden dom själva startat?

Upphetsning, glädje, ånger, spänning,

eller ingenting.

Jag har själv inga svar på mina egna frågor -

jag vet bara att dessa ynglingar har ödelagt sina egna liv

med en tändsticka ...

Tragiskt är vad det är!

Hoppas dom kan få någon hjälp -

för det behöver dom!

Eller är det för sent!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Babbelmoster - 24 april 2012 11:00


Jädrans också - nu störtregnar det ser jag! Såååå BRA. Det är ju toppen det här för snön ...       Har lunch som ni nog förstår och vad åt jag då ... jo kycklingsallad - maken säger att jag nog för skörbjugg! hihi Nyss flög en liten pippi i m...

Av Babbelmoster - 24 april 2012 05:31


  Är det någon av er som har några solstrålar över? Skicka dom vänligen till mig här i norr, för nu är det bara trist och grått väder hela tiden och jag som längtar efter solen! idag är det regndroppar som faller lite lätt och graderna är några p...

Av Babbelmoster - 23 april 2012 11:51

Återigen så har jag låtit bloggen ligga i träda! Skäms på mig ... men det blir ju så här när man också är på andra ställen och bloggar ... man glömmer bort någon blogg helt enkelt. Men i alla fall ... här är jag! Våren började så stort att göra s...

Av Babbelmoster - 14 februari 2012 11:06

Det är rent otroligt - det är folk som faktiskt läser min blogg - varje dag - trots att jag inte bloggar daglig dags - ibland har jag haft uppehåll på flera månader och ändå är det besökare här på min blogg.     Men det är väldigt få som orkar...

Av Babbelmoster - 14 februari 2012 11:03


Hej igen alla bloggisar och eventuellt andra "läsers".   Sitter här på jobbet och har lunch just nu och blev supermätt av min matlåda - bestående av ris och currykyckling och lite kålsallad. Och ett glas vatten till det att skölja ned med. Ti...

Presentation

Tiden

Gästernas bok för avtryck

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Mitt väder

klart.se

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Längtar du till våren?
 Ja
 Nej

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Muspekare

Cloudy With A Chance Of Sun

Ovido - Quiz & Flashcards