Alla inlägg under december 2007

Av Babbelmoster - 23 december 2007 13:22

Jag önskar alla som jag känner, bloggarvänner och alla andra - en riktigt God Jul ... med god mat, trevlig samvaro, många klappar, härlig julmusik, vackra kulor att titta på (i granen dock *ler*) ... och en snäll och go Tomte som kommer till alla förväntansfulla barn.

Tänk om det vore så också över hela världen, frid och fred och mat på borden, ett varmt och tryggt hem, en snäll Tomte som kommer på besök - men världen ser inte så ut! I vissa länder är det ingen skillnad fast julen pågår på andra ställen ... en liten tanke så här i juletid från mig.

Men jag sänder er alla en tanke och säger så här:

... från oss alla i min familj till er alla ...

EN RIKTIGT GOD JUL

Av Babbelmoster - 23 december 2007 13:13

Nu har jag gjort en skinka klar,

skall bara griljera den senare i kväll.

En annan skinka som är färdigkokt sedan tidigare,

skall också griljeras.

Laxen är stek och nu har jag i ugn, dels en form med

Janssons frestelse, dels en form med laxpudding

och dessutom en form med bara potatis och lök och grädde.

Gott till skinkan sedan.

Sen skall jag göra gratäng till fläskfilén,

som jag stekte tidigare idag.

Puh det blev varmt där vid spisen.

Jag undrar just hur många kvinnor som står där vid

sin spis och gör en massa mat - runt om i landet.

Antar det är många det ...

Av Babbelmoster - 23 december 2007 08:43

God morgon alla julstökande bloggare! Egentligen så har jag väl inte tid att sitta här, men jag måste ju ändå skriva ett litet inlägg så här mitt i värsta julstöket. Skinkan är i ugnen, sen skall laxen ugnsstekas, Janssons frestelse gräddas och likaså laxpudding, sen skall en fläskfile´också in i ugnen ... mycket nu - precis som för alla andra. Har dessutom slagit in dom allra sista julklapparna och dom ligger bland övriga under granen!

Så fort det ljusnar skall vi åka till mina svärföräldrars grav och tända ljus där ... brukar alltid vara mycket folk som är och tänder på sina anhörigas gravar - lyser så himla vackert där!

När vi då sen kommer hem - skall alla golven skuras och sen är det JUL! Då skall allt - hoppas jag - vara gjort ... jag har säkert glömt något - var så säker.

Måste springa in på Konsum och köpa mer potatis, dill och gratäng (köper alltid numera färdig faktiskt - jätteenkelt och gott).

Ja det var väl allt för nu ... jo ute är det -0 ... ingen kyla alltså i sikte! Igår hade vi ändå -7 ... sol och vackert.

Passar på att önska er alla en riktigt GOD JUL om vi nu inte har tid med varandra något mera förrän efter helgen. Kram på er alla och ta hand om er och mys riktigt mycket med nära och kära, ät gott och promenera bort överflödet *ler*. Love U - kram - God Jul.

Av Babbelmoster - 22 december 2007 14:00

Tänk att man äntligen "kom i hamn" - med alla julklapparna! Nästan alla ligger nu under granen som jag nyss klätt, har kvar att slå in några julklappar - annars är allt fixat och klart! Vi var på stan innan dom öppnade affärerna ... drack kaffe i Småstaden på Röda Lyktan. Dit kom även ett av våra grannpar ... så vi satt och fikade ett tag med dom. Innan det var dags att fortsätta med vårt ... Sonen ringde och kom sen dit vi satt och han och jag gick en "egen sväng" utan gubben/pappan *ler*. Hade handlat allt i matväg på Coop innan vi gick till Småstaden (som är ett av våra två köpcentrum här i min lilla stad). Var sen upp på Dollarstore och köpte godis ... och glass. Sen i ilfart hem - eller förbi Konsum först - hämtade ut två paket ... det också julklappar! Och sen då äntligen hem ... skönt - gubben gjorde kaffe och det pustades ut. Innan granen skulle kläs ... nu lyser den så vacker och fin ...

Innan vi for från stan, svängde vi förbi sonen fram och åter, hämtade skinkan som han hade fått från sitt företag som julklapp ... den var okokt - så mamma (jag alltså!) skall fixa detta *ler*. Inte har han tid med sånt heller ... halv 12 idag skulle kompisgänget träffas i en sporthall som dom hyrt och spela innebandy - dom var väl dryga 20 personer - blandat killar och tjejer. Sen i badhuset som ligger vägg i vägg med sporthallen (allt detta är mittemot där vi bor!), sen skulle dom ut och äta och sen är det fest i en kvarterslokal där en av killarna bor ... då skulle dom bli över 30 personer!! Fest fest och åter fest ... jaja dom är ju ung! Så det är riktigt att dom roar sig!

Nu måste jag titta till min stekpanna där jag har köttfärs som puttrar - det blir tacos idag!!

Av Babbelmoster - 22 december 2007 07:45

Sitter här igen ... sovit som en stock i natt - skönt och mycket välbehövligt också!

Igår var det full rulle på stan ... handlade dom sista julklapparna! Puh så skönt! Var på Coop och inhandlade både skinka och annat smått och gott ... skall iväg nu igen på ett tag och köpa det allra sista! I morgon blir det till att göra två skinkor klara, steka (ugnsteka!) lax, göra Janssons frestelse och laxpudding, göra rödkålssallad och lite annat förstås.

Måste på Dollarstore och köpa hem lite godis också - för det har jag glömt. Inte för att det är det viktigaste att ha, men gubben vill ta sig en bit då och då.

Igår när vi var på Coop ... så reades även där ut alla julgrejor. Hade tänkt köpa några slingor och slangar - men jag behärskade mig för jag hade alldeles nyss varit på Claes Ohlsson och köpt en ny stor slinga till julgranen, en klar slinga med små lampor och en färgad som dom reade ut för halva priset! Det är nu man skall köpa julsakerna till nästa år. Kostar ingenting nästan ...

Tänk vad det finns mycket kartonger med choklad till julen ... det är lastpallar överallt som är rågade med dessa godiskartonger. Det är inte klokt vad folk äter choklad till julen! Många ger ju bort kartonger med choklad i julklapp också. Alltid uppskattat förstås!

Men någon julstämning annars med väder och vind har man ju inte! Igår var det soligt och mycket vackert ute, men +7 grader ... väldigt blött överallt och ingen snö nästan kvar. Idag har vi ändå -1 grad ...

Har tänt alla mina utelyktor här på morgonen, det är så vackert när dom lyser på bron och altanen i mörkret. Släcker dom alltid på kvällen, är lite rädd att lämna ljusen tända när man går och lägger sig - jag är så rädd att det skall börja brinna! Man vet ju aldrig ... inte värt att riskera nåt tycker jag.

Nu är det nog många också som påbörjat sina bilresor för julens resmål. Det varnades ju på tv igår om att detta är årets farligaste trafikhelg. Många som stressar och är trötta och kör ... irriterade och har bråttom fram. Men det är bättre att komma lite senare än inte alls!! Så jag hoppas att alla tar det lilla lugna i jultrafiken!

Förresten dom sa ju på tv att männen skulle lämna över körandet till kvinnorna - för dom var säkrare bakom ratten än männen!!

Nu slutar jag mitt långa inlägg och säger ha en bra lördag och ta det lilla lugna nu ... vi hörs senare!

Av Babbelmoster - 21 december 2007 09:50

... ja det kan man lugnt säga att jag har! Ibland fattar jag inte varifrån han får allt! Det bara kommer en massa historier från hans mun hela tiden och på morgonen har han varit helt hopplös ... han surrar i ett och jag blir nästan sår i öronen! Jag sa just till honom att han nog borde ha varit sagoberättare eller författare ... men mest tror jag nog på att han skulle göra sig bäst på ett dagis med alla barnen! Han skulle berätta historier och sagor hela tiden och svamla och leka med barnen, för han är som ett barn själv ibland! Och det är väl bra att man har kvar barnasinnet - även om man blivit lite äldre! Men han har talets gåva kan jag tala om - min man ... nog för att jag också kan prata och surra - men ibland slår han mig med hästlängder!

Av Babbelmoster - 21 december 2007 08:13

Vad är det för fel på människor egentligen - LÄS HÄR! Nog vore det väl bättre att ungdomarna gick i skolan eller jobbade, det saknas disciplin och respekt bland många unga i dagens samhälle - vems fel det är - ja det kan man fråga sig. Först och främst hemifrån, samhällets, skolans fel ... man kan inte skylla allt bara på dom unga. Vi som är vuxna måste ställa krav på dom också, i skolan är det många gånger bara flum och ingen disciplin alls! Ingen mår dåligt av krav och regler ...

Dessa tv-spel och dataspel som finns nu för tiden, blir bara grymmare och grymmare hela tiden! Är det inte dags att sluta tillverka sådana? Det är ju det enda som ungdomarna matas nu för tiden med, våld och åter våld!! Dygnet runt ... inte underligt att samhället ser ut som det gör!!!

Av Babbelmoster - 21 december 2007 07:03

Undrar bara kort och gott så här:

... hur STOR julskinka tänker du köpa till ditt julbord?

Min blir nog på dryga 3 kg.

Presentation

Tiden

Gästernas bok för avtryck

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< December 2007 >>>

Mitt väder

klart.se

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Längtar du till våren?
 Ja
 Nej

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Muspekare

Cloudy With A Chance Of Sun

Ovido - Quiz & Flashcards